Tisza-tavi túra 2012

Tisza-tavi túránk.

Vízitúra egyesületünk 8 tagja töltötte idejét 2012. július 16.- 22.-ig a Tisza-tónál, Tiszafüreden egy kempingben, ahol részben sátorban, részben faházban és kőépületben laktunk.

Nagyon lényeges, hogy kajakokat is vittünk egy utánfutóval, mindannyiunknak jutott evezési lehetőség, amit alaposan ki is élveztünk. Megjegyzendő, annak ellenére, hogy már lényegében negyedszer voltunk ott, ezzel a kajakozási lehetőséggel sok új élményt szereztünk magunknak.

Helyben is van kajak vagy kenu bérlési lehetőség, költségszámítási kérdés, hogy ez, vagy az odaszállítás gazdaságosabb. A saját eszközökben természetesen kellemesebb az evezés, mint a béreltekben. (Kipróbáltuk!)

Néhány szó az odajutásról: A társaság egy része befért egy mikrobuszba (ez húzta az alaposan megterhelt utánfutót), a másik vonattal utazott. Budapestről, a Keletiből indultunk, füzesabonyi átszállással. Gyakorlati tanulság: a fővonal általában jól működik, a szárnyvonalra azonban (Eger—Füzesabony—Debrecen) ez korántsem igaz. Egy-két járat kimaradhat, s ha nem, akkor is előfordulhatnak alapos késések. (Pl. több órásat is tapasztaltunk!). Megtévesztő lehet ehhez a járathoz órát igazítani!

Az indulási időpont meghatározásánál figyeljünk a Tisza áradására, mivel ilyenkor mind a tiszafüredi, mind a poroszlói tórendszert a Tiszától elválasztó zsilipek zárva vannak, tehát nagyon körülményes az egyikből a másikba átevezni. (Egyszer már jártunk így!)

További szempont lehet, hogy próbáljuk meg eltalálni a tiszavirágzás idejét (egy júniusi nap a legvalószínűbb, ezügyben sajnos nem volt szerencsénk.)

Az egyes tórendszereknek a Tisza folyása szerinti alsó csatlakozásánál általában nincs zsilipük, így itt az áradás szennyező hatása (kárpátaljai „szemétdombok” úsznak a vízen) sokkal kevésbé érvényesülhet, mintha a befolyásnál lévők nyitva lennének.

Mostani ottlétünkkor átlagos vízállás volt, mind a Tisza vize, mind a tavak vize példásan tiszta, átlátszó, hőmérsékletük 27 °C volt, általában 2-4 fokkal magasabb, mint a többi tavunké.

A tiszafüredi szabadstrand nagyon kellemes benyomást kelt, éppen kellemes lejtésű, közvetlen a vízhez közel homokos, de nem sáros parttal, majd füves, árnyat adó fás felület, szabadtéri zuhanyzókkal. Velünk szemben egy szigeten, a gyerekek nagy örömére kalandpark van, amit erre a célra rendszeresített csónakkal lehet megközelíteni. A szabadstrandot lacikonyhák övezik, elviselhető árakkal.

A tórendszert kisebb-nagyobb összefüggő vízfelületek alkotják, az egyes részeket egymással és a Tiszával átjárók és számozott öblítőcsatornák kötik össze, utóbbiak végeit számozásuk feltüntetésével a mederbe szúrt táblák jelzik. (Esetenként figyelni kell, mert a magasabb növényzet eltakarhatja őket.)

Ezeket a jelzéseket a részletesebb térképeken is föltüntetik. E csatornák szélessége helyenként kisebb yachtok és evezős csónakok egymás melletti közlekedését is megengedi, máshol csak egyetlen csónak fér el benne biztonsággal. Van olyan kanyargós is, hogy kétszemélyes kajak csak a partot érintve tudta bevenni a kanyart. A tórendszerben és a csatornákban vízáramlás alig érezhető, oda-vissza evezésnél emiatt sebességváltozással nem kell számolni.

A csatornákban evezve számítsunk arra, hogy kikötni általában nem tudunk a sűrű növényzet miatt. A növények, fák mintegy alagutat alkotnak, benyúló, bedőlt fatörzseket kerülgethetünk a gyakorlatilag álló vízben, miközben a behajló ágak, levelek simogatják ruházatunkat, bőrünket.

Az egyszerű visszaforduláshoz is sokszor helyet kell keresnünk, mivel ez akárhol nem mindig lehetséges vagy a hely keskenysége, vagy a hajónkat sűrűn körülvevő, a víz színén terjeszkedő vízinövények miatt.

A vízi madárvilág sok fajtája képviselteti magát, evezés közben élvezhetjük csivitelésüket, csicsergésüket – vagy éppen rekedt kvákogásukat.

Sajnálatos valóság, hogy nem elhanyagolható gyakorisággal motorcsónakok, yachtok zaja zavarja a csend, vagy a madárcsicsergés élvezetét. Ez a zavar csak az egészen keskeny csatornákban nem érvényesül, ill. ahol eleve hatóságilag tilos ezekkel közlekedni.

Nem árt, ha iránytűt, távcsövet, műholdas helyzetmeghatározót (GPS) viszünk magunkkal. Tavaly előfordult, hogy a tiszafüredi híd fölötti poroszlói oldalon egy keskeny csatornán beeveztem a „Nagy Morotva” nevű tóra, amit körben mindenhol egyenletes nádas határol. A tó távolabbi pontjaira is elevezgettem, majd amikor el akartam hagyni a tavat, kimeredt szemekkel sem tudtam fölfedezni a kijáratot, mivel teljesen beleolvadt az egyenletes nádas látványába. (Mivel ez nem öblítőcsatornaként szerepel, jelzőtáblája sem volt). Végül a nádas vonulatát követve tudtam kijönni fölösleges távolság megtétele és idő fölemésztése után.

Most többen voltunk, így a helyzet egyszerűsödött.

A hídtól lefelé kb. 1 km-re mindkét oldalról egy-egy, táblával jelzett, egymással szemben lévő csatorna csatlakozik a Tiszába. A baloldali zsilipnél, elegendő biztonsági távolságban, kitűnő homokos part és fürdési lehetőség kínálkozik. (A zsilip kicsi, s mivel nincs áramlás, különösebb veszély sincs.)

A jobboldali a Kis Tisza, szintén zsilippel van ellátva. Ezen eveztünk be, néhányan út közben visszafordultak, két kajakkal tovább eveztünk, elhagytuk a Porong tavához vezető csatornát, majd nem sokkal a poroszlói madármegfigyelő torony elérése előtt mi is visszafordultunk.

Az időjárás lényegileg végig jó volt, így az eddigiekhez képest sokkal több időt töltöttünk vízen. Ezért történt az, hogy nem mentünk el a tavaly, tavalyelőtt meglátogatott, a töltésen sétálva tőlünk kb. 4 km-re lévő Szabics-kikötőből elérhető „Tiszavirág ártéri sétaút”-ra.

A kikötőből motoros ladik visz át a folyó másik oldalára, ahonnan a kb. 1,5 km-es, két részből álló tanösvény indul, amely sok helyen őserdei környezetre (majmok, oroszlánok nélkül!) is emlékeztet.

A sétaút mentén a környék állat- és növényvilágát ismerhetjük meg szépen kivitelezett bemutatótáblákon, néhány kiállított tárgy megszemlélésével és kilátókból, a végén a Göbe-tavon ladikáztunk tavirózsák és egyéb vízinövények között. (benne van az átkelés árában!).

A környék állat- és növényvilágával a mostani túránkon a (a híd másik végén lévő) Poroszlón újonnan létesített ökoparkban is ismerkedtünk, itt azonban főleg élőben. Kisebb-nagyobb akváriumokban halak úszkálnak, élő és kitömött állatokat láthatunk, a nagyobb élőállatok a szabadban, állatkerti körülményeknél sokkal nagyobb területeken élik életüket. Megjegyzem, láttunk nem kifejezetten a környékre jellemző állatot: alkalmanként egy, kb. 50 kilós afrikai teknőcöt is kihoznak a szabadba a nagyérdeműnek, a kisebbek nagy örömére.

Szintén a parkban a környékre jellemző paraszti lakóházakat és halászati eszközöket, továbbá főleg a kisebbeknek való ügyességi játékokat is láttunk.

Az ökoparkhoz csatlakozik a már sokkal korábban létesített, a víz fölött, pallókból megépített tanösvény, amely kis, madárleső kunyhókat és egy kilátótornyot köt össze. Ezt az ösvényt is végigjártuk.

Néhányan a tiszafüredi termál strandra is ellátogattak.

A kempingtől 10-15 perces sétával elérhető, ismert élelmiszer-áruház láncok üzleteiben vásároltunk.

Egyéb üzleteket, piacot, éttermet 25-30 perces sétával a faluban találunk.

Élményeink alapján elmondhatjuk, hogy akkor is érdemes a Tisza-tónál időt tölteni, ha az időjárás nem egészen alkalmas fürdésre, napozásra, mert sok látni-, tanulni-, tapasztalni való van a környéken.

LICHTMANN Tibor egyesületi tag,
többszörös Tisza-tavi túra résztvevő.